Vodovod v krajině
Edukační program ke stálé expozici Domu přírody Pálavy.
Cílová skupina
6.–7. třída ZŠ
Časová dotace
120 minut (součástí není prohlídka celé expozice)
Cena
90 Kč/dítě
Místo konání
Dům přírody Pálavy, Hlavní 11, 691 29 Dolní Věstonice
Cíle programu
Žáci porozumí významu vody v krajině, jejím různým podobám a vlivům, které má na přírodu i člověka.
Popis programu
Program kombinuje badatelskou výuku, výtvarné vyjádření a práci s historickými prameny. V úvodu žáci sledují krátké video o podobách vody a následně pomocí lightboxu a map zkoumají proměny krajiny v okolí Dyje. V hlavní části programu pracují ve skupinách s výzkumným deníkem – zkoumají živočichy a rostliny podle jejich závislosti na vodě, analyzují historické fotografie, aby posoudili, zda voda může být i hrozbou. V závěrečné části navrhují ideální „zavodněnou“ Pálavu a tvoří plán krajiny budoucnosti.
Návaznost na RVP
Aplikace programu na vzdělávací oblasti ZŠ: Člověk a příroda – (přírodopis, tematický okruh: Organismy a prostředí) - Žák rozlišuje základní typy ekosystémů, popíše jejich charakteristiky a význam vody v nich. Žák vysvětlí význam vody pro život organismů, uvede příklady organismů závislých na vodním prostředí. Žák zhodnotí vliv člověka na vodní ekosystémy, uvede příklady pozitivních i negativních zásahů.
Člověk a společnost (Dějepis / Výchova k občanství) - Žák porovnává historické a současné podoby krajiny, chápe souvislosti mezi hospodařením s vodou a životem obyvatel.
Enviromentální výchova – Žák chápe význam vody jako přírodního zdroje, diskutuje o možnostech její ochrany a udržitelného využívání. Žák navrhuje opatření pro zadržování vody v krajině, rozlišuje mezi přírodními a technickými řešeními.
Rozvoj kompetencí: k učení, k řešení problémů, občanská a k udržitelnosti, komunikativní a sociální.
Kontaktní osoba
Mgr. Eva Sadílková, muzejní edukátorka, 0_HuR194Znzz87hgZrm%CbceT-M, +420 733 566 732
Program z projektu „O Pálavě uvnitř i venku“ byl realizován z dotačního titulu Ministerstva kultury ČR Podpora výchovně vzdělávacích aktivit v muzejnictví.