Orientace v přírodě
Tento program je zaměřen na orientaci v přírodě pro žáky 4.–9. ročníků ZŠ. Žáci se seznámí s prací s mapami, buzolami a GPS, naučí se číst vrstevnice a určovat světové strany. Program zahrnuje jak teoretické části, tak praktické aktivity v terénu, jako je modelování krajiny, týmová orientační hra a práce s mapou 1:50000. Důraz je kladen na týmovou spolupráci, samostatnost a rozvoj schopnosti řešit problémy v neznámém terénu. Program posiluje dovednosti v oblasti prostorové orientace a komunikace.
Výstupy
- Kompetence k řešení problémů:
- Žáci dokážou analyzovat mapy a vrstevnice, určit trasu, vyhodnotit geografické podmínky nebo najít alternativní cesty v neznámém terénu.
- Kompetence komunikativní:
- Spolupracují při týmových úkolech, sdílí informace o trase nebo navigaci.
- Praktické dovednosti:
- Orientace pomocí mapy, buzoly nebo GPS.
- Určení světových stran a práce s výškopisem.
I když dnes máme GPS navigace a chytré telefony, signál nebo baterie se mohou ztratit rychleji, než si myslíte. Umět se spolehnout na vlastní schopnosti a klasické metody je proto stále důležité. Proto žáky učíme základy orientace v přírodě, podle papírové mapy, buzoly, ználosti vrstevnic a důležitých záchytných bodů v terénu.
Orientace v přírodě je dovednost, kterou je třeba se naučit.
Cílem našeho programu je umění zorientovat se v přírodě bez technologií. Umět číst krajinu, využívat mapu i buzolu může znamenat naplánování pohodového výletu v přírodě nebo naopak zorientovat se v místě, kde se ocitneme jen podle mapy.
Je to základní dovednost pro každého, kdo tráví více času venku.
Základy orientace v přírodě podle krajiny
Krajina je jako mapa – stačí ji umět číst.
Základy orientace v přírodě začínají právě zde: pozorováním terénu, přírodních tvarů a znaků v krajině.
- Toky řek – Řeky tečou z kopců do nižších oblastí. Sledujte jejich směr jako vodítko při sestupech nebo hledání civilizace.
- Hory a kopce – Výrazné vrcholy nebo hřbety lze dobře porovnat s mapou. Umožní vám odhadnout polohu a směr trasy.
- Cesty a stezky – I neoznačené pěšiny často vedou ke známým místům. Jejich opotřebení, šířka a směr může napovědět, zda je využívají lidé nebo zvěř.
Používání mapy a buzoly při orientaci v přírodě
Mapu a buzolu by měl ovládat každý, kdo vyráží do přírody.
Jsou to jednoduché, ale velmi spolehlivé nástroje, které vás nikdy nenechají na holičkách.
Žáky učíme jak číst mapu:
- Turistická mapa s vrstevnicemi – Ukazuje, kde jsou kopce, údolí i sedla. Pomáhá odhadnout, kolik úsilí vás daná trasa bude stát.
- Orientační body – Jezera, lesy, rozcestí nebo výrazné vrcholy pomáhají určit vaši aktuální pozici. Naučte se je najít jak v terénu, tak na mapě.
- Práce s vrstevnicemi - jakým způsobem vystoupáme na kopec snadněji, kudy je cesta nejkratší
Postavení "města" dle předloženého mapového plánu
Ale jde to i obráceně, když máme mapu mužeme vytvořit třeba město.
Žáci dle předloženého plánu, postaví "město".
- Měření vzdáleností - pomocí pásma odměříme, kde je v plánu škola či radnice, a přeneseme do skutečné plochy
- Orientace dle světových stran - v plánu "města" je směrová růžice, jak ji pomocí buzoly přeneseme do skutečnosti
- Kudy jde přístupová cesta - ke škole či nemocnici je třeba se dostat pomocí přístupové cesty, kudy vlastně vede a neskončí nám sanitka v řece?
Základní údaje o programu
| Cena: |
150,- / žák, |
| Délka: | 3 hodiny |
| Začátek: | 8:30 nebo 9:00 (případně dle domluvy) |
| Třída |
4. - 8. |
| Vzdělávací oblasti dle RVP ZV: |
|
Program je možné realizovat v blízkosti Domu přírody Moravského krasu na Skalním mlýně nebo u Vilémovic, kdy je program rozšířen o návštěvu jeskyní.
Celý program pobíhá venku, přizpůsobte proto oblečení dětí. Po celou dobu se lektor věnuje dětem a pracuje s nimi.
Parkoviště v blízkosti Domu přírody je ve vlastnictví jiné soukromé společnosti a je nutné počítat s parkovným ve výši 300,- / autobus. Nebo využijte spoj MHD 226 Skalní mlýn, nebo 232 Vilémovice.
Informace o programu a rezervace na info@dpmk.cz nebo na telefonu 516 414 826 (denně 9 - 16 h).









